80 jaar AVI-ervaring: Hans en Ad over verleden én toekomst van AVI

AVI Volendam bestaat al ruim 60 jaar. Wat zijn de grootste veranderingen geweest in de wereld van plastic verpakkingen de afgelopen decennia? Hoe is AVI daarmee omgegaan? Welke rol speelt duurzaamheid nu én in de toekomst?

AVI Volendam interview duurzaamheid

En in welke richting gaat AVI zich bewegen? We vroegen het aan onze verkoopadviseurs Hans en Ad, die samen ruim 80 jaar AVI-ervaring hebben.

‘Voor alles een gepaste oplossing vinden: geweldig’ 

Hans Karregat en Ad Rikkers begonnen beide níét als verkoopadviseur. De boekhouding bleek niet echt zijn ding te zijn, dus stapte Hans twee jaar na zijn entree bij AVI over naar de commerciële kant. Na onder meer machinewerker, drukker, vrachtwagenchauffeur en hoofd expeditie geweest te zijn, adviseert Ad nu al bijna 25 jaar klanten. Toevalligerwijs werken de mannen nu allebei 40 jaar voor AVI – het feestelijke jubileum is aanstaande.

Iedere dag gaan ze nog met evenveel plezier naar hun werk, vertellen ze. “Het werk is heel divers. We adviseren allerlei soorten bedrijven – van bakkerijen tot schoonmaakbedrijven – die allemaal hun eigen wensen en uitdagingen hebben. En ook onze producten zijn er in tal van soorten, materialen en afmetingen, van zakjes in postzegelformaat tot pallethoezen. Voor alles een gepaste oplossing vinden: dat is geweldig”, vertelt Hans. “Het mooie is bovendien dat iedere dag anders is”, vult Ad aan. “Je weet nooit hoe de dag loopt. Maar omdat je hier al 40 jaar werkt, kun je ieder vraagstuk snel en kundig oplossen.” 

Wat zijn de grootste veranderingen in de branche sinds jullie in de jaren 80 bij AVI aan de slag gingen?

Hans: “Het productlandschap is een stuk veelzijdiger geworden. Vroeger had je één soort grondstof waar alles van werd gemaakt, van de zakken tot de folies. Qua grondstoffen, kleuren en afmetingen is het nu allemaal veel diverser, waarbij we de verpakkingen stukken beter kunnen toespitsen op de wensen van klanten. De producten zijn daarbij steeds dunner en complexer geworden. Wij leveren bijvoorbeeld flinterdunne folies die bestaan uit drie laagjes.”

Ad: “Bovendien had je vroeger nog geen machines om te verpakken, alles ging toen met de hand. De huidige verpakkingsmachines vragen om speciale folie, anders lopen ze vast.”

Hoe speelt AVI Volendam in op dit soort veranderingen?

Hans: “Wij wachten niet af, maar proberen tendensen in de markt voor te zijn. Zo konden we bijvoorbeeld als eerste bedrijf in Europa een LDPE-folie van slechts 10 micron maken, dat was nog nooit eerder vertoond.”

Ad: “Wij kijken altijd goed naar wat er leeft onder klanten en passen onze producten daarop aan. Als relatief kleine speler lukt het ons verrassend vaak om voorloper te zijn.” 

De allergrootste verandering van de afgelopen vier decennia voor zowel de branche als AVI ligt volgens jullie op het vlak van duurzaamheid. Leg uit.

Ad: “Vooral de laatste jaren zien we een enorme versnelling naar verpakkingen waarvan de grondstoffen geheel of deels zijn gemaakt van gerecycled plastic of biomaterialen. Daarbij is er veel meer diversiteit gekomen in de stromen plastic die we kunnen gebruiken. Het aandeel gerecycled plastic wordt bij AVI almaar groter en groter.”

Hans: “Duurzaamheid is voor AVI momenteel het belangrijkste speerpunt. We willen toe naar zoveel mogelijk hergebruik en kijken altijd waar we gerecyclede grondstoffen in kunnen verwerken. Niet alleen omdat we duurzaamheid zélf heel belangrijk vinden, maar ook omdat consumenten het eisen. Waar mogelijk proberen we dus te innoveren en het aandeel van toepasbaar gerecycled materiaal te vergroten. Dat gaat gepaard met veel testen en vergt daardoor de nodige inspanningen.”

Plastic en duurzaamheid worden niet vaak in één adem genoemd.

Ad: “Dat is onterecht. Tuurlijk, plastic in het water is hartstikke slecht. Maar als plastic goed wordt gescheiden en gerecycled, dan is het schoon. Hergebruik zorgt er namelijk voor dat de CO2 gevangen blijft in het plastic én dat je minder energie nodig hebt voor de productie.”

Hans: “Biodegradable plastic, dat biologisch afbreekbaar is, is in onze ogen overigens veel minder duurzaam. In de praktijk komt dit namelijk bij het consumentenafval terecht. Omdat het niet te recyclen is, wordt het verbrand en daarbij komt CO2 vrij. Interessant in dit verband is dat ook papier een beter imago heeft dan plastic, terwijl de recycling-footprint van papier juist een stuk slechter is.”

Kun je wel hoogwaardige verpakkingen maken van gerecycled plastic?

Hans: “Absoluut. Naast van plastic afval uit de industrie – Post Industrial Recycled, oftewel PIR – maken we nu ook steeds meer verpakkingen op basis van plastic afval dat afkomstig is van consumenten, dat Post Consumer Recycled ofwel PCR wordt genoemd. In onze webshopzakken zit bijvoorbeeld, als de klant dat tenminste wil, een flink aandeel PCR-regeneraat. De buitenlaag moet van nieuw plastic zijn, maar de binnenlaag kan voor een groot deel bestaan uit gerecycled materiaal.”

Ad: “De kwaliteit van de grondstoffen varieert overigens sterk. PIR is bijvoorbeeld heel schoon afval en dus veel beter te gebruiken dan PCR. Gelukkig kunnen we ook steeds meer met consumentenafval. Onze boekjesfolie bevat bijvoorbeeld veel PCR, terwijl het materiaal toch helder blijft.”

Hans: “Dankzij investeringen van honderden miljoenen euro’s komen er steeds meer aanbieders van gerecyclede grondstoffen, wordt de kwaliteit steeds beter en krijgen we meer en meer keuze qua materialen.”  

Hoe zien jullie de toekomst van plastic verpakkingen?

Hans: “Plastic ís de toekomst. Kijk maar om je heen. Bijna alles bevat plastic, we kunnen niet meer zonder. Plastic is lichtgewicht, sterk en er hoeven geen bomen voor gekapt te worden, zoals bij papier.”

Ad: “Er is geen serieus alternatief voor plastic. Alleen moeten we het met zijn allen wel beter gaan inzamelen en hergebruiken om het gebruik ervan verantwoord te houden.”

Jullie hebben ieder 40 jaar ervaring op zak. Welke richting zal AVI op gaan?

Ad: “Bedrijven in de verpakkingsbranche worden over het algemeen steeds groter. Toch denk ik dat AVI als bedrijf met zo’n 40 medewerkers júíst bestaansrecht heeft in de toekomst. Wij zijn klantgerichter dan grote bedrijven, hebben aan één woord genoeg en kunnen direct een maatwerkoplossing aanbieden. Bovendien leveren we ook kleinere oplages.”

Hans: “Waar AVI in uitblinkt: meegaan met nieuwe ontwikkelingen. Dat moet ook wel. Beweeg je niet mee, dan raak je je klanten op den duur kwijt. Duurzaamheid is daarbij het belangrijkste focuspunt. In Duitsland heb je nu bijvoorbeeld het Der Blaue Engel-keurmerk voor producten die bestaan uit minstens 80 procent gerecycled plastic. Wij zitten bovenop dit soort ontwikkelingen. Tot onze pensionering blijven Ad en ik – en natuurlijk al onze andere collega’s – strijden voor verpakkingen die zo duurzaam mogelijk zijn. Zodat we onze klanten, de consument én de aarde zo goed mogelijk kunnen dienen.”

Wij geven graag advies

Bent u benieuwd wat Ad en Hans u zouden adviseren? AVI Volendam zet altijd nét dat stapje extra door van a tot z met u mee te denken. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op als u wilt weten wat we voor u kunnen betekenen.